dinsdag 10 december 2013

Leren wiebelkinderen beter?



Een goede leerling kan zich goed concentreren, luistert aandachtig naar de leerkracht en zit rustig op zijn stoeltje aan het tafeltje. Als kinderen beginnen te wiebelen met hun stoel, gevaarlijk heen en weer zwiepen, dan volgt er een terechtwijzing: bij de les blijven!

En dat terwijl deze leerling waarschijnlijk veel meer bij de les is dan zijn vriendje dat er heel rustig bij zit. Een lichaam dat beweegt – zo menen tal van wetenschappers- houdt ook zijn hersenen in beweging, actief en geconcentreerd, en schept zo een ideale conditie om wel bij de les te blijven.




Dieter Breithecker is een van de wetenschappers die zich bezighoudt met het verband tussen beweging en concentratievermogen. Hij vergeleek drie groepen leerlingen, allen 9 jaar oud, met verschillende bewegingsmogelijkheden: een groep met klassiek klassikaal onderwijs, een groep met twee grote pauzes in de ochtend op het schoolplein en afwisselende onderwijsvormen (in groepjes en zelfstandig werken) en tot slot een derde groep met eveneens twee grote pauzes, veel afwisseling en ergonomisch gevormd meubilair dat zich aanpast aan de bewegingsbehoefte van de kinderen.
Breithecker registreerde het het concentratievermogen aan het begin van de ochtend, na drie uur en na vijf uur lesuren. U vermoedt het al: aan het  begin zijn de kinderen ongeveer even fris en scherp. Bij de eerste groep neemt de concentratie vervolgens af, de tweede groep blijft op niveau, vertoont zelfs een lichte stijging in concentratieniveau, maar de derde groep verbetert de eigen prestaties, vooral tijdens de tweede helft van de schooldag.
Niet slecht. Bij de derde groep is de beweeglijkheid,  onderdeel van de psychomotorische behoefte van kinderen, bewust gefaciliteerd. Het zijn bevindingen die genoeg aanleiding bieden om voortaan anders te kijken naar het wippen, pennenkauwen, spelen met je eigen haar en alle andere vormen van niet stil kunnen zitten op je stoeltje.

Hier de link met meer informatie over het onderzoek:

Interessant in deze context is de discussie op LinkedIn van Stefan de Beukelaar, verbonden aan de Hogeschool Fontys, over rekenactiviteit en  beweging: http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=135891&type=member&item=271845245&qid=85e9210f-3392-45d8-a2ae-faf7fbeb8773&trk=groups_items_see_more-0-b-ttl
Thor ter Kulve: een wiebelbankje voor vriendjes!

Dat kan ook! Ontwerper onbekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten